Sunday, September 27, 2009

H1N1: Tiada kematian terbaru, 587 kes ILI



KUALA LUMPUR: Tiada kematian terbaru dilaporkan sehingga jam 9 pagi tadi, akibat daripada virus Influenza A (H1N1), dengan 587 kes influenza-like illness (ILI) yang sedang dirawat sebagai pesakit dalam.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican dalam kenyataannya, berkata daripada jumlah itu hanya 169 pesakit (29 peratus) adalah kes H1N1 yang disahkan menerusi ujian makmal.

Beliau berkata, daripada jumlah pesakit H1N1 yang masih dirawat di hospital, 28 kes (17 peratus adalah di Unit Rawatan Rapi (ICU), di mana 26 (93 peratus) kes H1N1 yang di rawat mempunyai faktor risiko.

Ia merangkumi kanak-kanak bawah 5 tahun (9 kes), penyakit kronik (5), obesiti (6), penyakit respiratori kronik (4) dan hamil (2), katanya lagi.

Laporan yang diterima itu adalah daripada 74 hospital termasuk 10 hospital swasta yang merawat kes ILI.

Jumlah terkumpul kematian akibat daripada H1N1 kekal pada 77 mangsa.

Sumber daripada Berita Harian bertarihk 22/09/2009

Walaupun serangan penyakit H1N1 semakin berkurangan kita dengar sejak akhir-akhir ini, namun ini tidak bermakna kita akan melupakan dan mengabaikan akan akibat daripada serangan penyakit ini.Jika kita lihat statistik terakhir jumlah kematian akibat daripada serangan H1N1, ianya merupakan satu jumlah yang amatlah besar.

Dalam negara kita sahaja, kematian akibat serangan penyakit H1N1 memcecah angka seramai 77 mangsa. amalan menjaga kesihatan tidak harus dipandang rendah dan diabaikan. Oleh itu, satu ebook yang dapat memberi info yang lengkap tentang H1N1 telah disediakan untuk sahabat-sahabat janawangIM. untuk terus mendownload, sila klik link di bawah:

====================================
http://www.tipsihat.com/index.php?ref=adi_tau8605
====================================

mencengah adalah satu langkah yang terbaik!  sama-samalah kita fikir.....



best for u,




p/s: please leave your comment.
p/s: if u like this post, please help me by click my nuffnang ads.
p/s: if u dont see my nuff ads, please refresh and click. really appreciate.
** first my nuffnang ads on header.
** second my nuffnang ads between contents.

janawangIM.blogspot.com Button

No comments:

"Selamat Beramal"

 
"Kepercayaan yang diberikan diperlekehkan, apa lagi untuk dipersenda-sendakan. Kepercayaan yang diberi bererti kita telah memegang satu panji-panji yang mesti kita tegakkan dengan sedaya upaya kita. "
"cukuplah bila aku merasa mulia kerana Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berikanlah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai"

~Mencari Keredhaan Ilahi~

Jumlah Pelawat Setakat Hari Ini:
Web Site Hit Counters
" You love me like flowers that love God's words. Never tired of spreading their aroma of happiness. Never tired of calming down thier worries. You love me like the sun that love us, thy God. Never tired of radiating its bright light. Never tired of valuing life. "

Jana Wang IM Copyright © 2009, WoodMag is Powered by Ipietoon and Coding Modified by adi_tau8605 All rights reserved.