Sunday, October 18, 2009

Senang ke nak buat duit dari blog? Jom selidik!




Salam sahabat-sahabat Jana Wang IM semua,
Apa khabar? Post kali ini tidak sekadar merungkai persoalan yang melibatkan blogger semata-mata tetapi juga bakal usahawan internet.

Ramai yang percaya memang senang nak buat duit dari blog namun hakikatnya ianya tidak semudah yang disangka terutama sekali bagi mereka yang tidak mempunyai kemahiran berbahasa English seperti saya.

Sebenarnya blog melayu juga boleh menghasilkan pendapatan yang agak lumayan melalui pengiklanan nuffnang ataupun adverlets. Walaupun begitu kebanyakkan top earner pengiklanan tempatan mempunyai blog berkonsepkan hiburan yang adakalanya bertentangan dengan kehendak kita sebagai seorang penulis blog.

KONSEP BLOG YANG SESUAI?
========================

Bagi mereka yang selalu singgah ke blog saya http://janawangIM.blogspot.com ini, pasti perasan mengenai niche yang saya pilih. Saya menyampaikan info dan berkongsi idea bagaimana hendak menjana wang dalam dunia maya. Saya berkongsi ilmu IM ini kerana saya menyedari hakikatnya untuk belajar menjana wang melalui blog saya memerlukan lebih satu hari untuk membantu sahabat-sahabat Jana Wang IM mendapatkan $1 mereka.

Sahabat-sahabat Jana Wang IM semua sedia maklum niche blog didalam bahasa English merupakan sumber pendapatan utama blogger di seluruh dunia. Jadi untuk mendapatkan pendapatan yang konsisten anda perlu menghasilkan blog didalam bahasa English dan mendapatkan sebanyak backlink yang boleh bagi membantu blog anda mendapatkan kedudukan ranking yang lebih baik di dalam enjin carian.

Saya masih lagi tercari-cari cara penyelesaian penulisan dalam bahasa English, Sahabat-sahabat Jana Wang IM semua pula bagaimana?

KONSEP BLOG SERVIS/PRODUK/PERIBADI
===================================

Soalan umum yang biasa di ajukan kepada saya ialah kandungan yang bagaimana perlu saya kongsikan di dalam blog berkonsep sebegini? Tidak dapat dinafikan tidak semua orang mampu menulis di dalam blog meskipun untuk menjual produk/servis mereka yang sudah lebih 10 tahun diniagakan secara offline.

Saya lebih suka mengesyorkan anda yang baru belajar (p/s: seperti saya juga, budak baru belajar..hehe) dan Sahabat-sahabat Jana Wang IM semua menulis apa yang anda dan Sahabat-sahabat Jana Wang IM semua tahu dan kongsikan pengalaman/testimonial dari pengguna produk/servis anda. Lebih bagus lagi jika anda kongsikan video testimonial. :)

Manakala untuk blog berkonsepkan peribadi,kajian menunjukkan hampir 70% blog baru akan "lesap" tidak sampai 6 bulan pertama ianya dibina. Ini kerana bukan mudah untuk menghasilkan post jika Sahabat-sahabat Jana Wang IM semua mengambil niche yang terlalu general melainkan Sahabat-sahabat Jana Wang IM semua seorang yang suka berseloroh...:)

JADI SUSAH KE SENANG MAU BUAT DUIT DARI BLOG?
==============================================

Ianya akan menjadi susah apabila kita tidak mahu mencari jalan penyelesaian di atas permasalahan kita. Ramai tersangkut kerana isu bahasa dan skill penulisan yang ampuh.

Saya merupakan anak melayu yang bermasalah dengan bahasa kedua ini. Malahan sentiasa disindir semasa zaman belajar start dari sekolah rendah hinggalah peringkat universiti kerana pronunciation dan grammar yang boleh dikalahkan oleh anak sedara saya yang berada di sekolah tadika sekarang. Namun kerana minat dengan niche blog saya berusaha untuk cuba berhubung dengan peringkat international bagi tujuan mencari rakan-rakan baru sambil mempromosikan blog saya ini :) Sahabat-sahabat Jana Wang IM semua kena ingat, semua komunikasi saya diperingkat antarabangsa menggunakan bahasa inggeris..dan saya boleh tersenyum sekarang kerana mempunyai pengunjung dari serata dunia setiap hari...:)

So, apa lagi yang Sahabat-sahabat Jana Wang IMhendak tunggu?

Best for u,

p/s: please leave your comment.
p/s: if u like this post, please help me by click my nuffnang ads.
p/s: if u dont see my nuff ads, please refresh and click. really appreciate.
** first my nuffnang ads on header.
** second my nuffnang ads between contents.

janawangIM.blogspot.com Button


4 comments:

Mohd Zainin said...

jom selidik tuan

ultraman_88 said...

testing2

adi_tau8605 said...

exotage --> thanks tuan

adi_tau8605 said...

ultraman_88 --> thanks mas kid otomen..jom klik2 lagi

"Selamat Beramal"

 
"Kepercayaan yang diberikan diperlekehkan, apa lagi untuk dipersenda-sendakan. Kepercayaan yang diberi bererti kita telah memegang satu panji-panji yang mesti kita tegakkan dengan sedaya upaya kita. "
"cukuplah bila aku merasa mulia kerana Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berikanlah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai"

~Mencari Keredhaan Ilahi~

Jumlah Pelawat Setakat Hari Ini:
Web Site Hit Counters
" You love me like flowers that love God's words. Never tired of spreading their aroma of happiness. Never tired of calming down thier worries. You love me like the sun that love us, thy God. Never tired of radiating its bright light. Never tired of valuing life. "

Jana Wang IM Copyright © 2009, WoodMag is Powered by Ipietoon and Coding Modified by adi_tau8605 All rights reserved.